Washington DC dag 5; woensdag 4 mei 2022

5 mei 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

De afgelopen dagen zijn we bezig geweest met het regelen van wat praktische zaken. Maandag ochtend als eerste activiteit naar onze Amerikaanse bank de BFSFCU (waarbij de laatste 2 letters staan voor Credit Union, de eerste 2 BF staan voor Bank Fund). Er zijn in Amerika veel Credit Union banken die gelieerd zijn aan bedrijven. In ons geval aan de Wereld bank en het IMF vandaar dat we voor deze bank hebben gekozen. Al bijna 2 jaar ontvangt Frank zijn salaris op de rekening bij deze bank, maar nu hebben we ook bankpassen en creditcards nodig.

De bankpassen werden ter plekke door de hulpvaardige Grace aangemaakt; hoewel dat ook zeker een half uur duurde omdat de machine weigerde, onze naam niet op het pasje paste etc. Maar uiteindelijk was dat geregeld. We moeten nog zelf de volgende dag nog "even" bellen om onze PIN code te laten wijzigen naar één die we zelf willen.  Grace heeft ons ook goed geholpen met de aanvraag van onze creditcards en ze heeft zelfs geregeld dat ze op het bankkantoor kunnen worden afgehaald.

Tja, en toen we de volgende dag belden om onze PIN codes aan te laten passen begonen we bij het kastje: "nee dan moet u een ander nummer hebben, ik verbind u door met een collega", "Frank zijn geboortedatum staat verkeerd in het systeem", "jullie hebben te veel inlogpogingen gedaan dus nu is het systeem 24 uur geblokkeerd" en zo nog een paar varianten. Afijn, of we na 24 uur weer terug willen bellen want dan pas kunnen ze weer iets voor ons doen?????  Gelukkig werkten onze bankpassen wel met de tijdelijke PINcode. This is America.  Het vervolg van ons bankverhaal is dat we inmiddels nog een keer bij Grace langs zijn geweest omdat we in de bevestigingsmail over onze credit card lazen dat deze naar ons adres in Nederland opgestuurd zouden worden!  Maar gelukkig, Grace heeft het weer voor ons opgelost.  Er staat al een pakje stroopwafels op Grace te wachten wanneer we onze credit cards kunnen ophalen bij de bank.

Maandag 2 mei waren we 36 jaar getrouwd (ja echt waar!) en dat hebben we gevierd met koffie/ thee en een heerlijk taartje bij Tatte, een restaurantje vlakbij ons hotel. Ze hebben niet zo veel keus als De Rouw in Vught, maar ze doen er zeker niet voor onder. Ik had een hemels lekker chocolademouse gebakje.  's-Avonds hebben we afgesproken om te gaan eten met de ouders van Sven die ook in Washington waren i.v.m. hun meivakantie. Heerlijk Mexicaans gegeten bij Mission bij Dupont Circle en gezellig bijgekletst. Echt bijzonder om hier een afspraakje te hebben met Nederlanders die je kent.

Dinsdag is Frank de dag begonnen met een bezoek aan het IMF kantoor om wat praktische zaken te regelen en alvast een paar collega's te ontmoeten. Ik heb intussen een bezoek gebracht aan een grote Whole Foods supermarkt om wat in te kopen voor het avond eten. toch maar eens dat keukentje op onze hotelkamer uitproberen. Het is echt wel even wennen aan de prijzen hier (NB de dollar is nu €0,95); brood $5,49, netje uien $3,99, diepvrieszakjes $3,69, Rijst 900 gram $7,39, gekookte ham voor op brood $7,49, paprika  a $2,99 per stuk, Courgette $2,64  en ga zo maar door. Dat is toch wel slikken iedere keer. Het maakt je wel extra alert op niet verspillen, dat is wel zo. Het goede nieuws is; we hebben lekker gegeten ;-).

Woensdag weer een culturele dag gedaan. Kennis gemaakt met de Metro, en een ritje naar The Warff gemaakt. Een gebied aan de Potomac rivier waar volop gebouwd wordt. Gezellig wat rondgelopen en lekker geluncht bij Chopsmith. Daarna begonnen aan een prachtige wandeling langs een paar bekende memorials en bezienswaardigheden zoals: Thomas Jefferson Memorial wandelend langs het Tidal Basin naar het Franklin Roosevelt Memorial naar het Martin Luther King jr. Memorial en uiteidelijk eindigend bij het Lincoln Memorial aan The Mall. Vandaaruit een prachtig uitzicht over de Mall naar het 3,7 kilometer verder liggend Capitool.  Vandaaruit was het nog 25 minuten lopen terug naar ons hotel. Thuis gekomen was de accu aardig leeg en hadden de beentjes behoefte aan rust.

1. Maxime Olislagers:
    5 mei 2022
    Wat hebben jullie al veel gedaan! Klinkt geweldig. Wat een kassabon zeg, dat is wel even anders. Dan maar vaak uit eten? ;-)
  2. Wilmie van Brunschot:
    6 mei 2022
    Er is zoveel te zien hier.
    Ha.ha, ahum, maar dat uit eten is ook aan de prijs. Maar het zal een kwestie van wennen zijn denk ik.
  3. Erica:
    5 mei 2022
    Al lekker actief geweest zie ik! En wat zullen jullie blij zijn met Amazing Grace. Leuk om jullie te volgen op deze manier. Zie de volgende blog wel weer verschijnen. 😃
  4. Wilmie van Brunschot:
    6 mei 2022
    Zeker weten, hoewel ze moet de stroopwafels nog wel even verdienen door onze credits cards afgeleverd te krijgen bij ons ;-)). Leuk ook om jullie als lezers te hebben.
  5. Hetty:
    6 mei 2022
    Jullie zijn al aardig actief geweest en hebben al schoonheid van de stad gezien, leuk om te lezen.
    Wat een KASSA bon, dat relativeert de inflatie van hier😁 en…gelukkig hebben jullie een helpende Grace, dat is ook een anders dan die wij in Ned. hebben!
    Veel plezier en de groeten aan Frank.👋👋👋🌹
  6. Wilmie van Brunschot:
    9 mei 2022
    Jazeker, de benenwagen wordt flink ingezet. Haha, ja dat klopt jouw opmerking over de inflatie. En gelukkig heeft Grace het gefixt voor ons. De stroopwafels werden hartelijk in ontvangst genomen.
  7. Elsbeth sträter:
    8 mei 2022
    Leuk om jullie zo te volgen en een indruk van Washington te krijgen
    Veel plezier daar
  8. Wilmie van Brunschot: