Washington DC ; Maandag 22 augustus 2022

22 augustus 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

"Time flies while having fun " is een Engels gezegde en ik ervaar dat dat ook zeker waar is. De tijd gaat snel als je plezier hebt. Alweer is er een week verstreken en dus weer tijd om mijn blog te actualiseren. Ik kies ervoor om één keer in de week te schrijven zodat de frequentie niet al te hoog is, maar ik merk ook wel dat het weer even graven in het geheugen vraagt om terug te halen wat ik de afgelopen week ook weer allemaal gedaan heb. Na een zeer actieve week vorige week was deze week een wat minder actieve week. Vorige week was in de aanwezige hitte toch wel wat veel geweest. Hoewel ik er nog steeds op uit ga heb ik het tempo deze week wat aangepast. De temperaturen zijn de afgelopen week hier steeds rond de 30°C geweest. Soms wat erboven en soms ook wat eronder. Lekker wel, maar bij inspanning soms toch wat veel van het goede. Ik merk dat ik het lastig vind om te stoppen en dus eigenlijk te lang of ver door ga. Hier moet ik een betere balans zien te vinden. Het lastige daarbij is dat het lijntje erg dun is; ineens slaat het toe en ben je te moe. Ach ja, luxe probleem hoor, maar daar moet aan gewerkt worden. Ook als Frank en ik samen op pad zijn ervaren we dit.

Het leuke ervan is dat ik toch weer leuke nieuwe dingen en gebieden heb bezocht, gezien, gedaan en ontdekt. En dat blijft leuk. Er is nog zoveel te ontdekken hier en dat zit niet alleen in grote (megalomane) dingen maar ook in kleine gewone dagelijkse dingen die anders zijn dan we gewend zijn.

Neem nu die Amazon Fresh Supermarkt waarover ik de vorige keer schreef. Ik vind deze zo cool dat ik er nog een keer naar toe ben geweest. Overigens is hij prijstechnisch ook beter voor de verse producten. Hij ligt op zo'n 20 minuten lopen van het hotel dus een mooi uitstapje. Ik neem dan ook weer een andere route zodat ik ook weer een nieuw stukje omgeving ontdek. Het is lekker lopen hier doordat er brede trottoirs zijn en veel bomen en ander groen is. Zo ontdek ik ook weer leuke wijken en straten en word ik soms ineens verrast door het uitzicht door een straat. Ik stak in mijn wandeling de 16e straat over, keek naar rechts en wham in de verte het Witte Huis en schuin erachter het Washington Monument. Ik blijf het magisch vinden als die gigantische bouwwerken ineens in je uitzicht opduiken.  Deze keer had ik de Amazon app gedownload zodat ik me daarmee kon identificeren om de winkel binnen te komen. Lekker gewinkeld en natuurlijk expres wat artikelen uit de schappen gepakt even bekeken, soms ook in mijn tas gestopt, en weer teruggelegd. Ik wilde toch wel eens testen of het daadwerkelijk werkt met al die camera's  en zonder een kassa naar buiten kunnen lopen. Wat ik wennen vind is dat ik niet meteen toen ik buiten kwam de afrekening kreeg maar eigenlijk pas toen ik alweer thuis kwam. Dus ik had nog even zo'n onbestemd gevoel; wat als het niet klopt? Maar eenmaal thuis in de app kreeg ik de rekening (leuk ook met foto's van alles wat ik had gekocht) en het klopte, bijna. In mijn voordeel ontbrak er een courgette. Maar verder klopte het. Indrukwekkend. En zeker voor herhaling vatbaar, ook omdat de prijzen van groente en fruit lager zijn. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik koop eigenlijk altijd net wat meer dan goed in mijn tas past. Dus mijn rugzak was best zwaar geworden en de druiven heb ik maar los in een aparte tas gedragen. Met volle bepakking was de wandeling terug van wederom 20 minuten wel wat zwaarder. Geeft dan ook wel weer een goed gevoel.

Op woensdag was het dan zover. Frank had voor mij een afspraak gemaakt bij de IMF fotografe om een foto en een IMF spouse pas te maken. Deze heb ik nodig om het IMF kantoor in te kunnen voor het geval dat nodig is. Hiervoor moest ik door de security (net als op het vliegveld met tas scan en detectiepoortje) en na het laten checken van mijn Corona vaccinaties (want zonder kom je er niet in) mocht ik verder. daarna was het snel gedaan en kon ik met mijn pas het gebouw weer verlaten want manlief moest aan het werk. Ik ben toen vanuit het IMF gebouw gaan wandelen naar een nieuw stuk waar ik nog niet eerder ben geweest. Aansluitend moest ik ook nog bestelde kleren voor Frank ophalen en uiteindelijk weer terug naar het hotel. Omdat ik de dag ervoor een lekkere knapperige verse bloemkool had gekocht zouden we die dag een AVG-tje doen (aardappels, vlees & groenten; Hollandse pot zeg maar). Frank had zin in een kotelet dus ik op zoek naar een slager voor een kotelet. Dus ik die dag nog een keer erop uit en  15 minuten lopen naar de slager. De koteletten zagen er heerlijk uit en nadat ik er twee had besteld zag ik dat ze hier twee keer zo dik zijn als bij ons gebruikelijk is. Met als gevolg dat twee koteletten 880 gram ($26,19 slik) was! We hebben er dus 2 keer van gegeten. Later zagen we op een markt ook koteletten liggen van de dikte die wij gewend zijn; die hadden het label "snel klaar".  Voor de 2 losse aardappelen die ik daar ook kon kopen moest is $2 betalen.  Op de terugweg van de slager sloeg de warmte en vermoeidheid weer toe. Gelukkig was het niet ver meer terug naar het hotel. Aan het einde van de dag zag ik dat ik toch 11 kilometer had gelopen die dag. Die avond hebben we lekker gegeten (en ik lekker kunnen prakken), hoewel het toch anders smaakt dan thuis.

Deze week heb ik ook een paar dagdelen lekker aan het zwembad op het dakterras doorgebracht met wat meegenomen en gekregen tijdschriften uit Nederand. Ook de lonely planet boeken die we al twee jaar in huis hebben lees ik en daar haal ik weer leuke tips en ideeén uit om te doen en bezoeken hier.  Lekker onder een parasol en af en toe met de beentjes in het water om af te koelen. Heerlijk! Ik ben meestal de enige bij het zwembad dus zet dan lekker een muziekje op en het is genieten geblazen. De parasol zet ik zo neer dat mijn benen wel in de zon liggen zodat ik een beetje kan bijkleuren. Maar mijn Rituals factor 30 doet het zo goed dat dat maar heel langzaam gaat. Maar prima!

Het weekend is weer voor Frank en mij samen. Zaterdag zijn we er lekker op uit gegaan. We zijn gestart met een bezoek aan de Eastern Market, een markthal uit 1873. Meer weten: https://easternmarket-dc.org/our-history. Binnen was het niet zo groot, maar buiten waren er ook veel marktkramen met van alles en nog wat. Binnen nog even iets gegeten bij de "Marketlunch" die op meerdere plekken in de schrijvende pers word geroemd om het eten en waar ook een lange rij stond. Dus wij ook in de rij voor de fameuze Blueberry- Buckwheat pancakes voor mij en Frank nam de beroemde "The Brick" breakfast sandwich. OK we hebben prima gegeten, maar het was echt niet wauw. Toch wel knap dan om overal, tot in de lonely planet, zo geroemd te worden. Het is ze gegund want er werd keihard gewerkt.  Buiten lopen op de markt waren we snel beu omdat het in de volle zon echt snikheet was. Dus lekker gewandeld richting de Library of Congress. Met zo'n 155 miljoen documenten is de Library of Congress een van de grootste bibliotheken ter wereld. Er wordt elke vier seconden een nieuw document aangeboden. Er worden 29 miljoen boeken en andere drukwerken, 2,7 miljoen geluidopnames, 12 miljoen foto's, 4,8 miljoen plattegronden en 58 miljoen handschriften bewaard. Meer weten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Library_of_Congress. Een prachtig gebouw zowel binnen als buiten. De leeszaal mochten we niet binnen maar konden we vanaf een balkon wel zien.

Aansluitend zijn we gewandeld naar het National Gallery of Art museum, daar staat een gigantische blauwe haan op het dak (kan je vanaf de straat een glimp van opvangen) en die wilde ik van dichtbij zien. Check ! Verder nog een paar zalen van het museum bezocht en een echte Mondriaan en Picasso mogen zien. Het gebouw is prachtig, heel licht en er hangt een hele rustgevende sfeer. Van slenteren in musea worden we erg moe dus kiezen we ervoor om steeds een stukje te bezoeken. Wat natuurlijk hier heel makkelijk kan omdat bijna alle musea gratis zijn. Ondergronds was er een tunnel naar een volgend museum waardoor we een mooi stuk onder de Mall hebben kunnen afleggen in de airco. Eenmaal weer buiten zijn we de National Gallery of Art Sculpture Garden in gegaan. Waar we vrijwel meteen stuitten op een gigantische vijver met fonteinen en waar het heerlijk zitten was in de schaduw. We hebben daar een tijdje gezeten, wat gedronken en uitgerust van al dat gewandel. Lekker ook even pootje kunnen baden in de fontein. De natuur stenen randen en banken waren zo warm (ook in de schaduw) dat je er bijna je billen aan brandde. Omdat het park om 17 uur sloot moesten we eruit, anders hadden we het er best nog even volgehouden. Verder hebben we dus eigenlijk niets van de Sculptures gezien, maar dat komt zeker wel een andere keer. Omdat bij het opstaan de vermoeidheid nog goed voelbaar was (toch ook weer zo'n 9 kilometer gelopen grotendeels in de hitte en brandende zon) hebben we vandaar een Capital Bike (zo'n rode deelfiets) gepakt voor het laatste stukje terug naar het hotel. Moe en voldaan hebben we 's-avonds wat te eten gehaald en lekker op de kamer met de beentjes omhoog opgegeten.

Opvallend is hier dat werkelijk alle te bezoeken gebouwen een eigen winkeltje hebben met bv. bekers, pennen, tassen, T-shirts etc. van desbetreffend gebouw/ museum.

Zondag hebben we gerelaxt, wat administratieve zaken gedaan en film gekeken over het Watergate schandaal. Daarover waren we in de Library of Congress allerlei stukken tegen gekomen, maar wisten er toch niet het fijne van. Dus deze geschiedenis kennis even bijgespijkerd. Aansluitend hadden we om 18:15 een diner afspraak met een collega van Frank, Graham en zijn vrouw Helen die net terug was van haar vakantie naar haar thuisland Australië. We zijn lekker hier op de hoek bij een fantastisch Indiaas restaurant wezen eten en hebben een heerlijk menu gekozen waarbij we zeer positief verrast zijn. Gezellig bij gekletst en verwend met een paar cadeautjes uit Australië, super lief.

En zo zit er alweer een week in DC op. Nog 4 weken hier en dan komen we weer naar Nederland waarna Frank op missie zal gaan naar Montenegro.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maxime Olislagers:
    24 augustus 2022
    Wat is er toch veel te zien en doen daar! Lijkt me heerlijk om zo boodschappen te doen, behalve de prijzen dan 🙈 Blij dat jullie zo genieten! Wat een avontuur.. liefs vanuit Amsterdam!
  2. Wilmie van Brunschot:
    😎.
  3. Erica:
    24 augustus 2022
    Lekker druk bezig daar. Jullie vermaken je wel! Liefs van John en mij vanuit een eveneens warm NL. 😘
  4. Wilmie van Brunschot:
    🙋‍♀️.
  5. Niki:
    24 augustus 2022
    Wederom genoten van je verhalen, wat een avontuur wat jullie met beiden handen aangrijpen en voluit beleven.
    Hopelijk heeft Frank schoenen- vergoeding bedongen…. :-), km worden aardig weggewerkt door jullie en jou, Wilmie. 👣 🚲
    Jullie komen o.a. met gespierde benen en voeten terug!
    Mooie foto’s!
    Dank 🦋
  6. Wilmie van Brunschot:
    😊.
  7. Elsbeth sträter:
    25 augustus 2022
    Wat is er veel te zien in Washington en wat fijn dat je ons zo laat meegenieten :)
    Fijne tijd verder
  8. Wilmie van Brunschot:
    28 augustus 2022
    Zeker waar, ontzettend veel te zien en doen hier.
    Dankjewel, komt zeker goed. 🙏