Washington DC ; Dinsdag 9 augustus 2022

9 augustus 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Vorige week donderdag 4 augustus zijn we weer vertrokken naar Washington DC. Na voor mij 2 heerlijke maanden in Nederland waarin ik weer familie en vrienden heb gezien, de katten heb kunnen knuffelen, geklust heb in Lieke & Joost's nieuwe en prachtige huis, mee verhuisd heb en ook nog eens heerlijk een paar weken heb kunnen werken bij de fysiopraktijk waar Lieke werkt. Frank is intussen in Albanië op missie geweest en daarna ook lekker naar huis (want dat is toch nog steeds ons huis in Boxtel) gekomen om een paar weken een mix te hebben van vrije dagen en vooral ook weer hééééééél hard werken.  Inmiddels hebben we ontdekt dat een overnachting op Schiphol de dag voor de vlucht ons wel heel erg goed bevalt. Je kunt dan de dag van vertrek naar Schiphol rustig alles opruimen en vertrekken wanneer je zover bent, zonder enige  tijdsdruk. Deze keer hebben we overnacht in het Park Plaza hotel met een gratis shuttle busje van en naar Schiphol. Ideaal.  We kregen een gratis kamer upgrade vanwege onze Raddisson Gold Status die we weer gratis bij onze American Express Platinum Credit  kaart hebben (die natuurlijk niet gratis is ;-). De kamer was heerlijk rustig en op een hoek met een mooi uitzicht. We hebben prima geslapen en de wekker stond al redelijk vroeg omdat Frank al om 11 uur moest vliegen. Ik om 13:05 uur pas. Ja, we vlogen inderdaad apart. Dat komt omdat het IMF Frank zijn reizen boekt en gebonden is aan samenwerkingsverbanden die ook weer gekoppeld zijn aan de bestemmingen die Frank voor zijn missies aandoet. Ik had mijn ticket bij de KLM geboekt. Daardoor heb ik een rechtstreekse vlucht en vliegen met KLM bevalt mij erg goed.  Zeker ook een bewuste keuze vanuit de Corona periode dat je te maken hebt met een Nederlandse maatschappij. Maar omdat het prima bevalt houd ik die er voorlopig maar lekker in.  Gezien de drukte en bagage ellende op Schiphol die al een paar maanden gaande is hebben we zoveel mogelijk onze spullen die echt nodig zijn als handbagage meegenomen. Daarnaast toch ook nog 1 koffer ingecheckt. Bekend met het feit dat er op Schiphol en op andere plakken in de wereld duizenden koffers achterblijven op luchthavens was dat toch wel spannend. Hoewel we zoals gezegd de dingen die we echt nodig hebben in onze handbagage hadden, zat de grote koffer toch ook weer vol met van alles (12 pakjes stroopwafels, 2 pakken speculaas, 6 pakjes met droste chocolade, tijdschriften, etc. etc. Toch weer een volle koffer. Je blijft toch pakken tot alles ramvol zit, ik tenminste wel (herkenbaar?)! Speciaal voor de ingecheckte koffer hebben we Apple airtags aangeschaft zodat we kunnen zien of onze koffer ook daarwerkelijk mee zou komen naar Washington.

Toen ik 's-morgens met het shuttlebusje naar Schiphol ging was ik benieuwd wat ik daar aan zou treffen in het zomer hoogseizoen. De berichten in het nieuws en op Facebook zijn erg wisselend dus het was afwachten wat ik zou aantreffen. Ook hier weer moet ik bekennen dat we het onszelf wat aangenamer hebben gemaakt. Die American Express Platinum Credit kaart hebben we niet voor niets aangeschaft. Daar zit namelijk ook een gratis Schiphol Privium lidmaatschap bij met o.a. priority door security, paspoort controle m.b.v. een irisscan en toegang tot lounges op Schiphol na de douane. En juist al die voordelen zorgen ervoor dat het allemaal een stuk soepeler verloopt op Schiphol en ik niet lang heb hoeven wachten. Bij security heb ik wel even in een rijtje moeten staan, maar bij de paspoort controle kon ik een enorme rij voorbij lopen naar de irisscan, waar niemand voor me stond dus ik in no time naar de lounge kon. Eerlijk is eerlijk, dat maakt het vliegen toch echt een heel stuk comfortabeler. Ik was zoals kon 4 uur vantevoren naar Schiphol gegaan en had dus nog ruim 3 uur te overbruggen. In de lounge met lekkere stoelen, eten en drinken is dat prima te doen. Ik kan daar echt van genieten.  Het kost allemaal wel een paar centen, maar dan heb je ook echt wat. Zeker omdat we nu regelmatig vliegen.

Met een uur vertraging vertrokken, maar uiteindelijk na een prima vlucht ( 3 films verder en heerlijk gegeten) ongeveer op de geplande tijd geland in Washington DC (Dulles airport). Daar liep ik in de slurf een soort van sauna/ oven in. Het was 34 graden en een hoge luchtvochtigheid. Wat een hitte. Even met de bus en aangekomen in de aankomsthal was gelukkig de airco aan.  Maar wat een enorme (maar dan ook echt ENORME) rijen met mensen wachtend voor Customs (de douane). Weer heb ik geluk; met mijn G4 visum mag ik aansluiten in de Diplomaten rij bij de douane. Daardoor kostte het mij ik denk een kwartiertje om erdoor te komen. Inmiddels had ik Frank al gespot die in de aankomsthal bij de bagagebanden op mij stond te wachten zoals we hadden afgesproken. Hij was namelijk een half uurtje eerder geland dan ik.

Dan het airtag verhaal. In de ingecheckte koffer hadden we een airtag gedaan en ik in mijn handbagage, die ik bij me had. Het is namelijk zo dat de Apple airtags alleen met Iphones gevolgd kunnen worden. Daarvoor worden andere Iphones gebruikt om te traceren. Ik heb geen Iphone, Frank wel, van zijn werk. Zo kon Frank zowel de ingecheckte koffer als mij (door mijn handbagage) traceren. We wisten niet hoe het zou verlopen bij aankomst.  Gelukkig hadden we al snel contact met elkaar maar leek het erop dat onze ingecheckte koffer niet was meegekomen. Frank zag mijn handbagage wel, maar de andere koffer leek nog in Amsterdam te zijn. Balen natuurlijk, maar blij dat daar geen noodzakelijke spullen in zaten. Frank was zelfs al gaan informeren wat te doen bij verloren bagage. Maar ineens, was de koffer wel zichtbaar en kwam hij op de bagageband aangerold. Wij blij natuurlijk. Waarschijnlijk kon de koffer vanuit het ruim geen connectie maken met Iphones om zo getraceerd te worden. Eenmaal uit het ruim en/ of in de buurt van Iphones werd hij alsnog zichtbaar. Frank had de koffer al te pakken voordat ik door de douane was. Dus eenmaal welkom geheten ("Welcome back") door de douane konden we linea recta naar de taxistandplaats, wat daar super goed geregeld is, en meteen door naar ons hotel.

Aangekomen in het hotel, op naar dezelfde (qua indeling) kamer, maar dan deze keer op de 10e verdieping. Hierdoor hebben we een mooier uitzicht. In de verte zien we zelfs de enorme National Cathedral staan. Het voelde meteen weer heel vertrouwd om hier te zijn. Natuurlijk hebben we afgetrapt met een lekkere thee/ capucino met taartje bij ons favoriete tentje op de hoek "Tatte". Meteen weer even schakelen naar het prijsniveau hier, slik $27,31 voor één capucino een potje thee en 2 gebakjes. Maar goed dat ze in ieder geval wel heerlijk zijn.

Frank is vrijdag alweer naar kantoor gegaan en vollop aan het werk. Maar 's-avonds en in het weekend houdt hij vrij om erop uit te gaan samen. Dat maakt het verblijf hier ook zo leuk. Er is zoveel te zien en doen dat we er ook steeds op uit gaan.

De afgelopen dagen hebben we, ook vanwege de hitte, kennis gemaakt met CaBi (Capital Bike Share). Dat is een systeem waarbij je je aanmeldt bij een app en gebruik kunt maken van fietsen die op heel veel plaatsen in DC staan gestationeerd. Je zoekt een beschikbare fiets (is ook in de app te zien), zet even het zadel op de juiste hoogte, ontkoppelt hem met de app en de teller gaat lopen. Als je hem weer terugzet in een station (maakt niet uit welke, maar er moet wel plek zijn) dan stop de teller weer. Deze rode fietsen kosten dan $1 om te ontkoppelen en $0,05 per minuut. Weer nieuwe routes en plekjes ontdekt met de fiets. Een aantal bekende maar ook nieuwe bezienswaardigheden aangedaan en tussendoor af en toe een airco plek opgezocht om even bij te komen en wat te drinken. Want tjonge jonge wat is het heet hier. We hebben dat alleen eerder in India op deze schaal ervaren en ooit 1 dag in Delphi (Griekenland). Deze dagen is een binnen activiteit, vanwege de hitte en dus airco, wel lekker. Hoewel het soms ook echt koud kan zijn in de airco. Waarom het dan ook meteen zo koud moet zijn snappen we nog steeds niet. In India zagen we dat ook altijd. Je moet bijna een vestje meenemen omdat het anders te koud is. Zondag hebben we een bezoek gebracht aan het National Museum of Natural History. Prachtig museum waarvan we maar een gedeelte hebben bekeken. De rest komt wel weer een andere keer. Frank en ik worden allebei zo ontzettend moe van geslenter door musea dat we het graag opknippen. Gelukkig kan dat hier heel makkelijk omdat bijna alle musea gratis zijn.

Ook al weer een paar heerlijke restaurantjes ontdekt, in Georgetown bijvoorbeeld Ristorante Piccolo, waar we lekker naar toe zijn gewandeld 's-avonds, downtown bij Ocean Prime waar we de fiets naar toe hebben genomen en aansluitend een paar monumenten "by night" hebben gezien. Dat laatste stond al lange tijd op mijn lijstje. Echt weer een hele andere beleving Washington by night. Alle monumenten zijn dan prachtig verlicht. En de temperatuur is 's-avonds met zo'n 27-29 graden nog steeds erg warm, maar te doen.

Geniet een beetje mee door mijn foto's en video's.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hetty:
    10 augustus 2022
    Och Wilmie, jullie zijn er al, wilde volgende week een goede reis gaan wensen, haha. Ik lees dat het in ieder geval goed verlopen is. Wat leuk dat t al een beetje bekend aan aan het voelen is.
    Geniet van de komende tijd en tot de volgende Boxtelstop.👋👋🌹
  2. Wilmie van Brunschot:
    10 augustus 2022
    Hé Hetty, ja de tijd vliegt hè. Maar 18 september komen we weer naar Boxtel ;-)