Washington DC Dag 10; zondag 08 mei 2022

9 mei 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Donderdag maar eens fietsen geleend bij ons hotel. Deze worden standaard incl. helm geleverd, maar wij als rechtgeaarde (en eigenwijze) Nederlanders hebben de helm vriendelijk geweigerd. Nederlanders fietsen niet met een helm, duhu! Lekker fietstochtje naar Georgetown gedaan. Kwestie van M-street bij ons om de hoek blijven volgen. Het is een historisch gedeelte van Washington DC wat aandoet als een gezellig oud stadje met kinderkopstraatjes, veel gezellige winkelstraatjes en liggend aan het water met een mooi rustig park aan de waterkant. De sfeer is er totaal anders dan in het wijdse zakelijke gedeelte waar ons hotel staat. Bij aankomst konden we genieten van een boot die in een heel smal kanaaltje door een sluis heen moest waarbij hij een flink niveauverschil van water moest overbruggen. Je ziet dit op de fotos die ik ervan gemaakt heb. Lekker rustig kunnen fietsen daar, wat echt andere koek is dan op vele andere straten in Washington Dc waar de auto's niet gewend zijn aan fietsers en de wegen er vaak niet op ingericht zijn. Lekker hoor om de benen even anders te gebruiken dan om te lopen.  Vrijdag en zaterdag hebben we de hele dag regen gehad en daardoor ons schema wat aangepast. Vrijdag met de metro naar Chinatown geweest en omdat het bleef regenen een lekker luchrestaurant gezocht via Google Maps. Terecht gekomen bij Cranes, een Spaans Japans restaurant met een mooie score op Maps. Gekozen voor de Bento Box wat bestond uit zes kleine hapjes als lunch. Zag er super exclusief uit en was erg mooi opgemaakt en smaakte heel bijzonder en over het algemeen was het ook nog eens erg lekker.  De rekening was fors maar ook weer niet exorbitant.  Komen we de dag erna erachter dat het restaurant één Michelin ster heeft. Haha, hebben we zonder het te weten bij een Michelin ster restaurant gegeten ;-).  Toen we buiten kwamen regende het inmiddels pijpestelen en zijn we weer met de Metro terug naar het hotel gegaan.

Zaterdag waren we uitgenodigd om te komen eten bij een collega van Frank. Aangezien hij in Bethesda woont, een half uurtje rijden met de auto vanaf ons hotel hebben we een taxi besteld om er naar toe te gaan. We hadden vanuit Nederland wat typisch Hollandse cadeautjes meegenomen zoals Delfts blauwe schaaltjes en servetten, stroopwafels, Droste chocolaatjes en een blikje met speculaasjes. Voor het dochtertje van bijna vijf een Hollandse Nijntje knuffel. Onze cadeautjes vielen, zoals we eigenlijk ook wel gewend zijn, in de smaak bij onze gastheer  en -vrouw. Er waren nog meer gasten uitgenodigd waardoor we met een zeer internationaal gezelschap van acht personen waren. Ze kwamen uit India/Canada, Tajikistan, Rusland, India, Hongarije & Brazilië. Het was super gezellig en we hebben heerlijk gegeten. Onze toetjes hadden zelfs een Indiaas tintje; heerlijk!

Vandaag (moederdag) gestart met wat moederdag whatsapp gesperkken met onze moeders en daarna tussen de middag met onze eigen dochters. Superleuk zo'n videogesprek met Willemstad op Curacao, Son & Breugel in Nederland en Washington DC in de Verenigde Staten. Leuk om even als gezin weer bij elkaar te zijn; ook al is het virtueel. En wederom ben ik super verwend door Lieke & Pleunie.

Daarna zijn we eerst naar Foggy Bottom gelopen waar de Framers Market net was afgelopen en toen de bus genomen naar de Washington Cathedraal. Blijkbaar de 6e grootste van de wereld en de 2e grootste van de VS. Het was ook een enorm gebouw. Omdat het vandaag best fris is daarna lekker koffie en thee gaan drinken in een gezellig tentje, onderweg, lopend naar Georgetown en daarna terug naar West End waar ons hotel is.

Amerika weetje: de deuren van de toiletten hier hebben allemaal enorme spleten tussen deur en kozijn waardoor de privacy te wensen over laat. Ik had er al over gelezen; maar het is nog steeds wat ongemakkelijk. Zowel als je in de toilet bent als ervoor staat te wachten. Ook this is America ;-).