Washington DC Dag 12; dinsdag 10 mei 2022

11 mei 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Na twee dagen regen en een frisse dag is het sinds gisteren prachtig weer in Washington DC. Een strak blauwe lucht en volop zonneschijn, heerlijk. Omdat het nu lekker weer is om buiten door te brengen zijn we met de bus naar het Smithsonian National Zoological Park gegaan ofwel de dierentuin.  Een prachtige dierentuin waar je gratis naar toe kunt. Het Smitsonian Instituut (voortgekomen uit een testament) bestaat uit zo'n 19 musea en galerijen & onderzoekscentra, allemaal gratis te bezoeken.  Wil je meer hierover weten: https://nl.frwiki.wiki/wiki/Smithsonian_Institution. Wij dus heerlijk naar de dierentuin geweest, genoten van de prachtige omgeving en dieren en heerlijke wandelpaden. Alles even netjes en overzichtelijk aangelegd. Hoewel ik altijd een dubbel gevoel heb bij dierentuinen (want dieren in gevangenschap) en meestal dierentuinen vermijd, heb ik toch kunnen genieten van een prachtige dag en een mooi opgezette en goed verzorgde dierentuin, de panda's, olifanten etc.  Daarna weer met de bus terug en nog even lekker op het dakterras in het namiddag zonnetje gelegen.

Vanmorgen hadden we om 11 uur een afspraak met een oud collega van Frank, Grace, waarmee hij in Oeganda heeft samen gewerkt tijdens een missie van de belastingdienst, en die een weekje in Washington is i.v.m. een trouwerij. Hoe toevallig en leuk voor hen om elkaar na drie jaar weer te ontmoeten, en dat in DC. Gezellig uitgebreid bijgekletst onder het genot van een drankje en (weer) een taartje bij Tatte, inmiddels onze favoriete keten voor koffie/ thee met een taartje. We hebben zelfs een stempelkaartje gekregen ;-).

Aansluitend, omdat het ook vandaag weer prachtig weer was, richting The Mall gelopen via de achterzijde van het Capitool (zeker zo indrukwekkend als de voorzijde; wat een gebouw!) en terecht gekomen bij de Botanische tuin. Ook onderdeel van het Smitsonian instituut; en dus ook gratis. Toch wel goed geregeld hier en een fijne tegenhanger van de giga prijzen voor al het andere. Echt heel mooi en indrukwekkend met enorme en torenhoge kassen/ orangerieën en tuinen met prachtige planten & bomen. Ook daar weer heerlijk rond kunnen lopen en genieten. Daarna even binnengelopen bij het Smitsonian visitor center en een samenvatting kunnen zien van alle musea die onder het instutuut vallen. We hoeven ons voorlopig niet te vervelen hier. Hoewel wij niet echte museumgangers zijn putten we er hoop uit dat we er meermalen op aan kunnen leggen en steeds een deel gaan bezoeken. Het zijn namelijk zulke enorme musea dat je er gemakkelijk een hele dag kunt doorbrengen.

Daarna weer lekker via het Witte Huis naar ons hotel terug gelopen. Vlakbij het Witte huis zagen we vorige week ook al dat er midden op straat behoorlijk wat rook uit de rioolputdeksels kwam. Ook vandaag weer (zie filmpje). Omdat ze er nu ook aan het werk waren toch maar eens gevraagd waar dat vandaan komt.  Wat denk je dat het antwoord was: ....... dat weten wij ook nog niet....., we zijn het aan het onderzoeken!

Ook nog een speciale dank aan mijn nieuwe schoenen, New Balance 373, de beste aankoop ever (nee, geen aandeelhouder ;-). Op de valreep in Nederland nog besteld op advies van dochter lief en ik loop er hier onafgebroken op en zonder problemen. En we hebben al heel wat gelopen hier.

Amerika weetje van vandaag: voorop de lijnbussen zit een fietsenrek zodat je ook met de fiets de lijnbus kunt nemen en je fiets gewoon voorop kunt hangen.

1. Maxime Olislagers:
    11 mei 2022
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Klinkt als enorm genieten. Groetjes aan Frank!
  2. Wilmie van Brunschot:
    11 mei 2022
    Leuk dat je meeleest. Groetjes terug, ook aan Sanne ;-)
  3. Erica:
    12 mei 2022
    Mooie verhalen weer Wilmie! En leuk, nog een andere amazing Grace! Groetjes aan Frank. Liefs van John en mij.
  4. Wilmie van Brunschot:
    13 mei 2022
    Dankjewel. Groetjes terug ook aan John.