Washington DC dag 17; zondag 15 mei 2022

15 mei 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Afgelopen woensdag zijn we van kamer gewisseld. Niet omdat de andere niet goed was, maar we hebben nu een kamer aan de achterkant van het hotel een kamer met een groot balkon en waar het ook rustiger is dan aan de straatkant.

Frank is op donderdag en vrijdag naar het IMF kantoor geweest om te werken. Dus de twee weken vakantie samen is wat korter geworden, maar ach, we hebben en krijgen nog genoeg tijd hier. Voor Frank lopen er nu eenmaal een aantal activiteiten die je niet zomaar twee weken stil kunt leggen en die toch tussen door wat aandacht nodig hebben. Soms komt er ook daarop aanvullend nog iets voorbij wat toch ook nog even moet. Dat zijn we intussen gewend en werken bij het IMF is nu eenmaal geen negen tot vijf baan. Daartegenover staat dat zij goed voor ons zorgen dus dat is part of the game. Dus voor mij was het dagje alleen een lekker relax dagje. Tussen de middag wel even een heerlijke sandwich gehaald bij mijn favoriete tentje Tatte bakery (je weet wel; van dat hemelse chocoladetaartje), bij ons op de hoek. Nou, ook die sandwich was voortreffelijk. Een paar dagen rust was ook wel even lekker voor de beentjes want we hebben al heel wat afgewandeld hier.

Na Frank zijn werktijd zijn we er nog lekker samen op uit gegaan. Donderdag avond zijn we naar The Mall gelopen. Het was erg levendig en lekker druk op de grasvelden van The Mall. Er werd gewandeld en gefietst en kickball gspeeeld. Dat is een combinatie van voetbal en softbal, maar dan met een grote zachte bal die wel werd aangegooid, maar dan werd weggeschopt. Verder verliep het spel als softbal. Was leuk om te zien.

Aan de voet van het Washington Monument (die hoge "naald") hebben we lekker genoten van het levendige schouwspel. Ik heb een kort filmpje gemaakt wat er dan te zien is als je op die plek om je heen kijkt; Het Witte huis, The Washington Monument, het Jefferson Monument, het 2e wereldoorlog monument met daarachter het Lincoln Memorial en zo weer terug het Witte huis. Als ik iets hoger was gaan staan had ik ook nog het Capitool kunnen toevoegen aan het lijstje. Blijft bijzonder The Mall; gigantisch grote plek met al die indrukwekkende gebouwen er omheen. En dan heb ik het nog niet over alle gigantische musea die er om heen staan. Dus we hebben lekker zitten genieten daar van alle bedrijvigheid. Lachen om toeristen die een fiets hebben gehuurd en het zadel niet goed hebben gezet (lees veel te laag laten staan) waardoor ze als een reus (formaat amerikaan) op een kinderfietsje lijken te fietsen.

Vrijdagavond waren we uitgenodigd bij een andere collega van Frank en zijn vrouw (uit Australië en Nieuw Zeeland). Zij zijn sinds december hier en hebben al een apartementje gevonden en wonen 6 minuten lopen bij ons vandaan. Ons meegebrachte presentje met een oerhollands tintje (delftsblauwe kommen, stroopwafels, blikje met speculaas en Hollandse droste chocolaatjes met tulpen en molentjes; hollandser wordt het niet) valt altijd in de smaak. Het was een gezellige en leuke avond en we hebben heerlijk gegeten. Het apartementje wat zij bewonen gaf ons al een eerste inkijkje in zo'n apartementengebouw en de gemiddelde apartementjes die je hier zoals vindt; Frank en ik waren allebei niet echt enthousiast hierover. Dus we nemen deze input ook weer mee voor onze zoektocht. Vooralsnog blijven we nog lekker hier in het hotel en hebben we ook alweer geboekt voor als we in augustus terug komen.  Intussen surfen we af en toe wat rond naar apartementen, omdat we toch ook wel weer nieuwsgierig zijn, maar hebben geen haast.

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan Alexandria. Alexandria is een stad in de Amerikaanse staat Virginia gelegen aan de rivier de Potomac vlak bij Washington D.C. We zijn er met de Metro naar toe gegaan. Afgeleid door de problemen die ik had met inchecken met de SmarTrip app hebben we niet goed opgelet en zijn we, wel op het juiste perron, in de verkeerde Metro gestapt (de eertse de beste die kwam). Voordat we dat in de gaten hadden waren we al een half uur de verkeerde kant op gegaan. Lekker bezig, maar we konden er wel om lachen. Als echte Hollanders hebben we wel veel extra Metro kilometers gehad voor hetzelfde geld ;-). Maar afijn, uiteindelijk overgestapt en alsnog in Alexandria terecht gekomen.

Ook weer een erg sfeervol en gezellige plaats met veel leuke winkeltjes. Het was 20 minuten lopen naar de waterkant van de Potomac rivier waar we ook lekker geluncht hebben. Al wandelend langs het water lag een heleboel uit het water gevist drijfhout. Frank kreeg meteen weer wilde plannen om een stuk hout mee te nemen. Hij heeft zich toch kunnen bedwingen ;-)). Onderweg nog de laatste glimp opgevangen van de Farmers Market die hier in ieder geval echt iets voorstelde en veel afwisselende kraampjes heeft.  Wat een beetje jammer was is dat wij niet zo'n zonnig weer hebben dan jullie in Nederland. De temperatuur is goed, maar gisteren hadden we vaak zo'n miezer buitje wat onhandig was. Maar dat mocht de pret niet drukken hoor. Lekker rondgelopen daar en weer een heel andere plaats gezien. Erg leuk om nog weer eens naar toe te gaan.

Amerika weetje 1: Vandaag (zondag 15 mei) is de dag bewolkt begonnen, maar inmiddels (11:00 uur) is het hier ook zo'n 23°C geworden en is de zon verschenen. Het duurde even voordat ik dat wist omdat hier de temperaturen in Fahrenheit worden weergegeven. Het is nu hier dus 74°F ?????? Omrekenen; ja dat kan=> trek er 34 vanaf, delen door 9 en dan maal 5......... doe je best;-|. Maar gelukkig heb ik ontdekt dat ik het weerbericht ook in °C kan laten weergeven. Dat is een stuk begrijpelijker voor ons.

Vandaag ook een bezoek gebracht aan de Framers Market bij Dupont Circle. Een grote gevarieerde en gezellige markt. De spreuk uit nederland: op de markt is uw gulden een daalder waard, gaat hier zeker niet op. Bijna alle eenheden aan groenten kosten hier $5, dat is op dit moment €4,75 en daarvoor krijg je een ienie mini bakje met spruitjes of komkommertjes of een krop sla (kijk maar op mijn videootje). Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we een beetje aan de prijzen kunnen wennen. Een brood kost bv $7 (€6,70), een potje jam $7-10 (€6,70-€9,50), pioenroos voor in de vaas thuis $7 per steel, doorsje eieren $6,50 voor 12 (€6,20). We blijven ons denk ik nog wel even verbazen over de prijzen hier. Het maakt ons wel zuinig en je denkt wel drie keer na voordat je iets koopt. Dat is dan weer een positief effect.

Amerika weetje 2: Ze stonden op de boerenmarkt ook met een kraam met GFT kliko's waar mensen hun GFT afval kwamen inleveren.  Resprect voor de mensen die dat dus thuis de hele week verzamelen en dan op zondag naar de markt komen brengen.

1. Maxime Olislagers:
    15 mei 2022
    Heerlijk verhaal weer en super leuk om de foto's te zien! Zo genieten we hier vanaf het zonnige Nederland met jullie mee :-)
  2. Wilmie van Brunschot:
    Leuk om te horen.
  3. Erica:
    15 mei 2022
    Weer genoeg gedaan en meegemaakt zo te lezen. En inderdaad lekker levendig bij The Mall. Leuk om te zien!
  4. Wilmie van Brunschot:
    ;-)
  5. Ma Gemen:
    15 mei 2022
    Geweldig Wilmie om het te lezen.
    Heel bijzonder jullie beleefenissen.
  6. Wilmie van Brunschot:
    Fijn om te horen. Xxx
  7. Hetty:
    16 mei 2022
    Wat leuk steeds om te lezen. frank dat drijfhout, ik snap wel dat je n stuk wilt meenemen :).
    Groetjes 👋👋👋
  8. Wilmie van Brunschot: