Washington DC dag 33; dinsdag 31mei 2022

31 mei 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Er is al weer een tijdje verstreken sinds mijn laatste blog. Soms gaan dagen, ook hier, voorbij met dagelijkse activiteiten zoals werken voor Frank en voor mij bijvoorbeeld op zoek gaan naar weer een andere supermarkt om daar eens te kijken en een stuk te wandelen door een ander deel van DC, de was doen, wat lezen, internet afstruinen of een shopping Mall (Pentagon City Mall) bezoeken. Onderweg heb ik mijn ogen en oren open om, voor mij, opvallende dingen te spotten en evt. te fotograferen. Ik ga daar zeker ook een keer over schrijven in een ander blog. Maar dit afgelopen weekend hebben we zoveel gezien en meegemaakt dat ik dit blog daaraan ga besteden. Gisteren was het namelijk Memorial Day hier. Memorial Day is een nationale feestdag in de Verenigde Staten voor het herdenken van het Amerikaans militaire personeel dat is overleden tijdens zijn diensttijd in de Amerikaanse strijdkrachten. Het vindt plaats op de laatste maandag van mei. Wil je er meer over weten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Memorial_Day

Het hele weekend ervoor zijn er allerlei activiteiten zoals herdenkingen bij monumenten, concerten, bijeenkomsten, recordpogingen, ontmoetingsevenementen, etc. Te veel om allemaal op te noemen. Wij hebben 2 grote evenementen bezocht dit weekend; Zondag Roling to Remember en maandag was de Memorial Day parade.

Roling to Remember (https://www.rollingtoremember.com/); Het is een enorme jaarlijks terugkerende, een van 's werelds grootste eendaagse motorevenementen/ -toer in DC, georganiseerd door AMVETS, American Veterans, waarin aandacht wordt gevraagd voor krijgsgevangenen,  82000 missing in action en de zelfdoding epidemie (zoals ze het hier noemen) van dagelijks 22 veteranen.  Duizenden motorrijders rijden over een afgesloten Constitution Avenue. Er kwam geen einde aan de optocht die meer dan 3 kwartier heeft geduurd. Zeer indrukwekkend en met kippenvel momenten.

We zaten op een muurtje in de schaduw het hele schouwspel te bekijken. Tussen het publiek ook veel bikers die op dit evenement afkwamen van heinde en verre. Wij voldeden duidelijk niet aan de "dresscode".  Ongeveer halverwege zijn we ons gaan verplaatsen naar de hoek van de straat waar de bikers werden begroet door een saluerende marinier en een militair die de hele tijd daar stonden. Het was hartverwarmend om te zien hoe publiek en bikers reageerden op deze militairen. En toen het klaar was, was een van de twee militairen erg geëmotioneerd. Dat was even een slik momentje.

Na afloop nog lekker wat rondgeslenterd en weer nieuwe en mooie plekjes ontdekt. Bijvoorbeeld een standbeeld van Albert Einstijn, maar ook een mooi park met vijver met op de achtergrond het Washington Monument van weer een andere kant bezien. 's-Avonds waren we uitgenodigd voor een BBQ op het dakterras bij Graham & Helen, een Australische collega van Frank en zijn Nieuw-Zeelandse vrouw.

De foto's en video's die ik plaats geven een impressie van dit indrukwekkende evenement.

En dat was het nog niet dit weekend want maandag was hier een feestdag, Memorial Day, dus een lekker lang weekend. Op Memorial day herdenkt Amerika iedereen die is gesneuvelde tijdens Amerikaanse militaire service en vindt hier ieder jaar een grote parade plaats. Meer weten:  https://musiccelebrations.com/national-memorial-day-parade/

Vanwege Corona hadden zowel Roling to Remember en deze parade 2 jaar niet plaatsgevonden voor het publiek.

De parade vond plaats op een deel van een wederom afgesloten Constitution Avenue en bestaat voor het grootste gedeelte uit marcherende bands.  En op weg naar een mooi plekje om in de schaduw te kunnen kijken, het was hier ruim 30 graden Celsius gisteren, zagen we op de grasvelden van The Mall al allerlei groepen die aan de paarde zouden deelnemen, oefenen en genieten van de schaduw. Dat was al een leuke opwarmer van wat komen zou. Uiteindelijk hebben we een lekker plekje in de schaduw gevonden. Dat was deze dag moeilijker dan gisteren. Enerzijds leek het veel drukker, maar ook de route was veel korter, dus het was behoorlijk druk. Om 14 uur ging de parade van start en we hebben ruim 2 uur onafgebroken parade voorbij zien komen. Ik heb het opgezocht en er schijnen zo'n 200.000 mensen aan de parade mee te doen. Ook hier leek geen einde aan te komen. Zeer indrukwekkend en deelnemers van jong tot oud. Veteranen, studenten, militairen, etc.  Zeer indrukwekkend ook weer en regelmatig met kippenvel gekeken. Vanwege de hitte zagen we dat er gelukkig goed voor de deelnemers werd gezorgd met water en verkoelende spray, want wat was het warm. En zij liepen allemaal strak in uniform.

Ook hier hebben we ontelbaar veel vastgelegd op foto en video. Een deel heb ik toegevoegd en kun je bekijken. Maar als je meer en professionelere beelden wil zien zijn die vast op internet te vinden.

En dat was nog niet eens alles dit lange weekend. We hebben nog meer meegemaakt, maar dat schrijf ik in een ander blog wel weer. Het was echt te veel om in één blog op te schrijven. Dus wordt vervolgd.

Voor veel mensen markeert Memorial Day het officieuze begin van de zomer en een driedaags weekend van barbecues, strandtochten en andere buitenactiviteiten, die veelal ook pas vanaf die datum open zijn. Zo ook het dakterras en zwembad van ons hotel. Daar ga ik vandaag (wederom 30+ graden) dus maar eens een kijkje nemen ;-)

1. Marion:
    Indrukwekkend hoor.
  2. Ma Gemen:
    1 juni 2022
    Er leuk om je verhaal te lezen.
  3. Erica:
    Inderdaad heel indrukwekkend!
    Zomerse temperaturen daar! Dan is een verkoelende duik in het hotelzwembad wel superfijn denk ik.
    Groetjes en tot gauw in NL.
  4. Maxime Olislagers:
    1 juni 2022
    Wat bijzonder om mee te maken zeg. Fijn om weer iets te lezen!