Na bijna 2 jaar en 8 nieuwe data eindelijk vertrokken naar Washington DC

1 mei 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Lieve lezers,

Zoals ik in de titel aan aangaf zijn we nu eindelijk na bijna 2 jaar en 8 nieuwe data vertrokken naar Wasghington DC. Al bijna 2 jaar kijken we hier naar uit en nu is het dan zover. Twee jaar geleden waren we erg fanatiek met alle voorbereidingen, informatie uitzoeken en verzamelen, zaken regelen en ga zo maar door. Naarmate de tijd en het aantal data verstreek werden we daarin makkelijker of misschien ook wel nonchalanter. Eerst maar eens zien of het nu wel doorgaat. Ook ons beeld is in de loop van de tijd veranderd. Van verhuizen naar Washington DC voor 2 + 2 jaar en regelmatig in Nederland, naar regelmatig in Washington DC, maar ook veel in Nederland zijn. Omdat de planning van Frank zijn werk niet ver vooruit bekend is hebben we nog geen idee hoe het er over een paar maanden zal uitzien. Voor nu weten we dat we voor 5 weken in Washington zijn en dan pas weer op 4  augustus.

En dan het vertrek. We vlogen op vrijdag 29 april om 13:05 uur en besloten de nacht ervoor alvast bij Schiphol door te brengen zodat we op ons gemak konden vertrekken als we er klaar voor waren. Gelukkig maar. Het oorspronkelijke plan was om met de trein te reizen naar Schiphol en Lieke zou ons in Den Bosch op de trein zetten zodat we niet met onze 4 koffers hoefden over te stappen. Bij het checken van de NS reisplanner bleek er werk aan het spoor te zijn waardoor we tussen Geldermalsen en Utrecht per bus moesten afleggen. Niet echt lekker relaxt met 4 koffers en de rugzakken/ laptoptassen die we ook nog mee hebben. Zo fijn dat Lieke (samen met Joost)  ons daarom toch naar Schiphol hebben gebracht.

Al een week was Schiphol in het nieuws vanwege grote chaos en enorme wachttijden en -rijen i.v.m. de meivakantie drukte i.c.m. personeels tekorten. Dus we waren voorbereid en 3 uur van te voren op de luchthaven. Wat enorm fijn en relaxt was is dat het IMF voor ons een enkeltje business class had geboekt en we in combinatie met Schiphol Privium met voorang en met irisscan snel door de controles waren en binnen 15 minuten naar de KLM lounge konden. Jazeker; ook weer een voordeel van business class vliegen.  Toen we eindelijk konden boarden; ook weer met voorrang en door een aparte slurf hebben ee ons geïnstalleerd in rij 4. Voor mij was het de eerste keer business class vliegen; wat een ervaring zeg.  Heerlijk. Een vliegreis van 8 uur rn 40 minuten stelt zo niet veel voor. Best decadent hoor als de stewardes je damast placemat voor je klaar legt op je tafeltje en je eten krijgt van Jonnie Boer (de Librije) op porseleinen borden met echt bestek en een echt servet. Een stoel die je instellen in alle standen tussen rechtop zitten en liggen, een groot TV scherm en een echt groot kussen en lekkere deken.  Ik heb er echt van genoten en voor het eerst ook een eigen KLM huisje gekregen.

De vlucht is spoedig verlopen en soms heb ik zelfs even wat gedoezeld. Bij aankomst op IAD (Dulles airport) was er nog een fijne verrassing; we mogen gebruik maken van de diplomatieke rij (met ons G4 visum) en passeren zo een enorme lange rij voor de douane controle. Bij aankomst bij de bagageband kwamen onze koffers er al aan (ook priority) en stonden we in no time buiten te wachten op de taxi. Dat was super goed geregeld en binnen een paar minuten waren we onderweg naar het IMF The Concordia Hotel, waar we de komende 5 weken zullen blijven. Het hotel heeft een prima ligging op 10 minuten van het IMF kantoor en 15-20 minuten lopen naar het Witte huis en het begin van The Mall.

De eerste avond hebben we alvast een korte buurtwandeling gemaakt ter verkenning.  Gisteren, zaterdag 30 april, al een flink aantal stappen gemaakt en een bezoek gebracht aan het Witte huis (buitenkant) en de omgeving. Helaas stonden bij het Witte Huis zoveel afzettingen en obstakels dat het lastig was een goed zicht erop te hebben.  De eerste indruk is dat het hier in Washington erg ruim is opgezet. Het ziet er verzorgd en schoon uit en er staan prachtige gebouwen (beetje megalomaan wel).  Het stratenplan is overzichtelijk met een raster van straten met van zuid naar noord een letter in de volgorde van het alfabet (bv eerst K street dan M street, etc) en van Oost naar West nummers (bv 1 street, 19 street en zo verder).  Soms zijn er ook diagonale straten en die hebben een naam zoals bv New Hampshire Avenue of New York Avenue).

Gisteren zowat de hele ochtend besteed aan het verkrijgen van een Amerikaanse SIM kaart en telefoonnummer. Helaas bleek dat mijn telefoon niet geschikt is voor een Amerikaanse SIM kaart; dus uitendelijk weer terug naar de eerste winkel, waar die jongen zo aardig en behulpzaam was, om een nieuwe telefoon aan te schaffen en een pre-paid SIMkaart. Gelukt!

Vandaag wederom een flinke wandeling gemaakt en helemaal naar het Capitool gelopen, via het Witte huis, The National Monument en over The Mall. Daar toch wel de ultieme Washington DC vakantiefoto genomen (met de zelfontspanner ;-), een must tijdens iedere vakantie.

1. Marianne Van Rijswijk:
    1 mei 2022
    Leuk Wilmi om jullie zo te kunnen volgen. Veel succes en geluk bij dit grote avontuur!
  2. Wilmie van Brunschot:
    Dankjewel
  3. Marion:
    1 mei 2022
    Wat fijn dat de reis nu al zo genieten is voor jullie. Leuk om te lezen en te volgen.
  4. Wilmie van Brunschot:
    ;-)
  5. Maxime Olislagers:
    1 mei 2022
    Wat geweldig om te lezen! Doet het IMF ook aan al die privileges voor het bezoek dat jullie krijgen? ;-) Geniet samen.
  6. Wilmie van Brunschot:
    2 mei 2022
    Ik denk dat ze voor jullie graag een uitzondering maken ;-))
  7. Wil Kool:
    Leuk! Heel herkenbaar😉
  8. Wilmie van Brunschot:
    2 mei 2022
    Ha. ha, jazeker. Beetje heimwee misschien?
  9. Niki:
    2 mei 2022
    Wat een enthousiast verslag, geboft met alle tijd, hulp, support van Lieke en Joost en IMF. Het fysieke avontuur is begonnen.
    Fijn dat Frank het naar zijn zin heeft in zijn baan en eindelijk zijn werkplek mag gaan bemannen.
    Even 5 weken op hotel, is te overzien….. luxe en ook wennen, geniet ervan!
    En prettig weer dezelfde kloktijd samen😉
    🍀 👍🏻 🙋🏻‍♀️
  10. Wilmie van Brunschot:
    2 mei 2022
    Dankjewel. We worden inderdaad verwend in het hotel.
  11. Erica:
    2 mei 2022
    Fijn dat jullie een goede reis en aankomst hebben gehad. Frank, succes daar maar eerst lekker genieten van jullie 'samentijd'.
  12. Wilmie van Brunschot:
    2 mei 2022
    Dankjewel. Gaan we zeker doen.
  13. Ingrid:
    3 mei 2022
    Succes en geniet er van!!
  14. Wilmie van Brunschot:
    6 mei 2022